Jakmile příjemce dostane váš e-mail, vždy si položí několik otázek. Odpovídá na ně váš e-mail správně?
Když připravujete hromadný e-mail, zkuste se na něj podívat očima lidí, kterým ho posíláte. Představte si konkrétního člověka. Někoho, komu budete e-mail odesílat a který váš e-mail najde ve svém mobilu nebo ve svém počítači. Jakmile mu váš (a nejen váš) e-mail přijde, okamžitě si položí několik otázek. Pokud váš e-mail odpoví na tyto otázky správně, máte šanci, že si váš e-mail přečte a udělá to, proč mu e-mail posíláte. Jaké otázky to jsou?
1. Kdo mi píše?
Tato otázka je spojena s odesílatelem e-mailu. Pravděpodobně i vy postupujete stejným způsobem. Pokud dostanete e-mail od někoho, koho znáte, šance, že e-mail otevřete a budete se jím zabývat je mnohem větší, než když vám e-mail přijde z adresy info@sikovnafirma.cz.
Lidé se nejprve dívají na to, kdo jim píše a až pak na to, co jim píše. Proto vždy používejte jako odesílatele jméno konkrétního člověka, kterého příjemce bude znát.
Podívejte se na výsledek našeho průzkumu, ve kterém jsme oslovili 311 respondentů. 42 % z nich uvedlo, že na prvním místě, kam se podívají poté, co jim přijde e-mail, když se rozhodují, zda ho otevřou, je jméno odesílatele. Shodně 34 % pak uvedli, že tím prvním místem, kam směruje jejich pozornost poté, co dostanou váš e-mail je předmět a titulek e-mailu.
Pokud chcete, aby vaši zákazníci dostávali e-maily přímo od prodejců, kteří jsou s nimi v komunikaci, vyzkoušejte v Quandě „Automatickou volbu odesílatele“. Toto nastavení, které najdete na straně „Odeslání“, automaticky nahrazuje odesílací adresu a podpis odesílatele pro každý jednotlivý e-mail podle toho, kdo je uveden jako vlastník daného kontaktu.
Tímto způsobem dosáhnete vyšší otevíratelnosti vašich e-mailů, vyšší míry prokliků a celkových výsledků. Více informací o tom, "Jak postupovat při vytváření vlastníka kontaktu" najdete také v našem video návodu.
2. Co mi píše?
Na tuto otázku mohou odpovědět předmět vašeho e-mailu, jeho titulek a náhled e-mailu, pokud ho má příjemce zobrazen. Náhled e-mailu je část e-mailové zprávy, která se objeví na obrazovce při najetí na konkrétní e-mail v seznamu doručených e-mailů.
O tom, jak psát předmět e-mailu nebo titulek e-mailu toho bylo napsáno už hodně. Určitě však neuškodí si tyto doporučení oživit a připomenout. Pokud vám tyto články unikly nebo si jejich obsah chcete připomenout, přečtěte si článek "Jak napsat předmět emailu. Detailní průvodce, který nebudete chtít, aby četla vaše konkurence." a článek "9 tipů, jak vytvořit správný titulek e-mailu"
3. Je to pro mě?
Na to, aby se příjemce rozhodl vašemu e-mailu věnovat, máte několik vteřin. V tomto čase musíte upoutat jeho pozornost a „přesvědčit“ ho, že se má vašim e-mailem zabývat. Jak to můžete udělat?
I. Nezapomeňte na správný výběr příjemců.
Obsah, který posíláte musí být relevantní očekávání lidí, kterým ho posíláte. Je jasné, že posílat obchodní nabídku někomu, kdo ji využít nemůže, fungovat nebude. Vše tedy začíná už s výběrem příjemců. Vybírat příjemce pouze podle vhodnosti daného obsahu nebo nabídky, kterou posíláte nestačí. Je důležité do tohoto výběru zahrnout i faktor, jak jsou daní příjemci vůči vašim e-mailům aktivní nebo pasivní. Co to znamená?
Na vašem e-mailovém seznamu najdete určitě kontakty, které vaše e-maily zajímají, otevírají je a proklikávají. Najdete tam, ale i takové, které ať pošlete, co pošlete, vaše e-maily neotevřou. Možná vaše e-maily končí ve složce pro hromadnou poštu, možná jejich nástroje pro zpracování pošty vyhodnotí vaše e-maily jako nevyžádané a jejich doručení blokují. Nebo jen použili pro komunikaci s vámi adresu, kterou už delší čas nepoužívají a do schránky vůbec nechodí. Důvodů může být celá řada.
U e-mailů odesílaných na tyto neaktivní příjemce však nejde jen o to, že je daný člověk nepřečte, ale každý neotevřený a neprokliknutý e-mail funguje jako signál pro poskytovatele e-mailových schránek, že tento e-mail, od vás jako od odesílatele, příjemce „nezajímá“. Podle míry zájmu nebo nezájmu příjemců o vaše e-maily si pak tito poskytovatelé e-mailových schránek dělají během určitého času o vás, jako odesílateli, určitý obrázek. Začnou si vás jako odesílatele „známkovat“, aby věděli, jak do budoucna s vašimi e-maily zacházet.
Pokud máte známku dobrou, chodí vaše e-maily zpravidla do primárních složek a s doručením nejsou nejmenší problémy. Pokud máte známku horší nebo špatnou, vaše e-maily končí ve složkách pro hromadnou poštu nebo ve složce pro nevyžádanou poštu. A to bez ohledu na to, co a komu právě posíláte.
A v tom je ten „zakopaný pes“. Když máte špatné známky = špatnou reputaci, jako odesílatel hromadných e-mailů, nebude se vám dařit vaše e-mail doručovat do primárních složek, dokonce při velmi špatné reputaci mohou být vaše e-maily zcela blokovány.
Představte si na chvíli sebe v roli poskytovatelů e-mailových schránek. Představte si, že provozujete Gmail. Jakou vy byste dali známku odesílateli, jehož e-maily mají pouze 20 % otevíratelnost? Jakou byste mu dali známku, když stále dokola odesílá e-maily lidem, kteří e-mail od něj ještě nikdy neotevřeli? Po čase byste si řekli, že tento odesílatel jen chrlí hromadné e-maily bez ohledu na jejich výsledky a dobrou známku byste mu pravděpodobně nedali.
Na druhou stranu, jak byste oznámkovali odesílatele, který dosahuje 40 % otevíratelnosti nebo dokonce vyšší? U kterého byste si všimli, že opakovaně lidem, kteří jeho e-maily neotevírají, je neposílá? Asi by bylo vaše hodnocení lepší než v prvním případě. Je to tak? A to je rozdíl, proč některé e-maily končí v primárních složkách a jiné ve složkách pro nevyžádanou poštu nebo nejsou doručeny vůbec.
Vaše dobrá reputace vám pomůže doručit e-maily do primárních složek.
Abychom vám práci co nejvíce usnadnili a vůbec vám umožnili se k těmto informacím dostat, rozšířili jsme „Podrobný filtr kontaktů“ na straně „Příjemci“ v e-mailové kampani. V tomto filtru najdete novou sekci s názvem „Podle odeslaných kampaní“. Brzy se celý tento „Podrobný filtr kontaktů“ objeví také na straně „Kontakty“.
Často používám označení jako „kontakt“ anebo „příjemce“. Abychom v tom měli jasno, tak označením „kontakt“ myslím kontakt uložený v Kontaktech. Jedná se zpravidla o jméno, příjmení a e-mail, popř. o další informace. „Příjemce“ je kontakt, který byl vložen do e-mailové kampaně a na který byl odeslán e-mail.
Tento filtr vám umožňuje filtrovat příjemce a kontakty podle odeslaných kampaní a aktivity příjemců v těchto kampaních. Toto rozšíření vám umožní rychle najít aktivní a neaktivní kontakty a následně s nimi podle toho pracovat.
II. Dosáhněte co nejvyšší identifikace příjemce s obsahem vašeho e-mailu.
Když příjemce dostane váš e-mail a otevře ho, musí okamžitě zjistit, že je to pro něj, že se ho to týká. Jak toho můžete dosáhnout? Nejrychlejší cesta vede přes úvodní obrázek a nadpis. V tomto pořadí. Nejprve obrázek pak text. Lidé se raději podívají na obrázek, než se začtou do textu.
Úvodní obrázek e-mailu
Jaký obrázek zvolit? Takový, aby příjemce na první pohled viděl, že je e-mail pro něj. Obrázek by měl vystihovat realitu příjemce. Situaci, ve které se nachází. Obor, ve kterém pracuje. Prostředí, které zná, produkt, který často používá apod. Pokud příjemce nezná vaše produkty anebo je nepoužívá, může být chybou umístit na toto místo obrázek konkrétního produktu. Příjemce vlastně ani nemusí vědět, co to je. V takovém případě se použití produktového obrázku raději vyhněte.
Pokud příjemce namísto obrázku, který mu řekne, že se ho to týká, uvidí obrázek, kterému nerozumí, ztratíte ho.
Tento e-mail je odesílán příjemcům, kteří pracují v zemědělství.
Hlavní nadpis
Nadpis má stejně jako obrázek upoutat pozornost a přesvědčit příjemce, že je potřeba se e-mailem dál zabývat. Nadpis tedy plní 2 funkce. První, je upoutání pozornosti a druhá, je přesvědčit příjemce, aby zůstal a pokračoval ve čtení. Z nadpisu by měl příjemce pochopit, že se ho týká. Nadpis by měl obsahovat něco, co je příjemci dobře známo. Může se jednat o popis známého problému, na který máte řešení. Může se jednat o doporučení, jak řešit běžně se vyskytující situace, které příjemce zná. Nadpis musíte „napojit“ na příjemcovu realitu. Na situace, které zažívá, na to, co se děje v jeho okolí, na situace, kterým běžně čelí nebo na situace, na které běžně hledá nějaká řešení.
Pokud si nejste jisti, je potřeba se zeptat. K tomuto účelu se výborně hodí dotazníky, pomocí kterých získáte informace, které následně shora uvedeným způsobem využijete. Pokud si nejste jisti, nejlepší je se zeptat přímo vašich zákazníků. Zeptejte se, jaký nejčastější problém vaše produkty nebo služby řeší. Co díky vašim produktům nebo službám skutečně získali. Jaké problémy by museli řešit, pokud by vaše produkty nebo služby k dispozici neměli. Zjistěte, proč začali nakupovat právě od vás atd. Toto všechno vám pomůže zformulovat titulky, které pozornost zaručeně přitáhnou.
III. Využijte personalizované oslovení a textové části.
Personalizované oslovení je dnes již standardem. Můžete však vyzkoušet oslovit příjemce křestním jménem. Může to být zajímavá změna, která přitáhne pozornost. Za zvážení také stojí personalizace určitých textových částí e-mailu, jako je například informace o službě, kterou příjemce využil, produktu, který koupil nebo o tom, proč daný příjemce od vás dostává e-mail. Když tuto informaci umístíte do vašeho e-mailu úplně dolů, můžete tím snížit množství příjemců, kteří se z vašeho e-mailu odhlásí.
Příklad umístění personalizovaného textu do patičky e-mailu odesílaného z Quandy.
Navíc vhodně zvolená textová personalizace vám pomůže přizpůsobit obsah e-mailu každému příjemci a tím dosáhnout mnohem vyšší relevantnosti sdělení, které posíláte.
Oslovení v pátém pádu můžete v Quandě vytvářet zcela automaticky, a to oslovení v pátém pádu pomocí příjmení s nebo bez předpony a oslovení v pátém pádu pomocí křestního jména také s nebo bez předpony. Automaticky také můžete ukládat textové informace do uživatelských polí, které následně můžete využít pro personalizaci částí textu vašeho e-mailu. To vše pomocí automatizací, které najdete v Kontaktech.
Personalizovat můžete i samotný předmět e-mailu. Například takto:
Personalizovat můžete i oslovení a části textu. Například takto:
4. Proč bych to měl číst?
Kombinace vhodně zvoleného obrázku doplněného správně formulovaným nadpisem rozhoduje o tom, zda příjemce zůstane nebo odejde. To, co je v nadpisu společně s předmětem e-mailu a titulkem e-mailu nastavuje očekávání a velkou mírou ovlivňuje to, zda se příjemce začte do dalšího obsahu e-mailu, a nakonec klikne a bude pokračovat dál.
Pomocí nadpisu také předáváte „hlavní důvod“, proč by se měl příjemce vašim e-mailem zabývat. V tomto nadpisu by měl najít něco hodnotného, zajímavého nebo výhodného, něco, co stojí za to, aby četl dál a věnoval e-mailu další pozornost a čas. Tento nadpis by měl „nastartovat“ jeho touhu, dozvědět se víc.
Účelem obrázku a nadpisu je získat pozornost a vyvolat touhu příjemce, číst váš e-mail dál.
Pokud se vám toto podaří, v další části e-mailu už máte prostor na to, abyste představili to, proč váš e-mail posíláte. Připojit stručný popis produktu nebo služby, obrázek, vyzdvihněte zajímavosti, připojte referenci.
Celý obsah e-mailu má jediný úkol. Způsobit, aby příjemce e-mailu klikl a dostal se na přistávací stránku.
5. Zajímá mě to. Co mám udělat?
Nyní přichází na řadu klíčový prvek celého vašeho e-mailu. Výzva k akci. Místo, které posune příjemce vašeho e-mailu směrem k objednávce, rezervaci, stažení dokumentu apod. Jednoduše k tomu, kvůli čemu mu posíláte e-mail.
Výzva k akci musí být jednoduchá, snadno srozumitelná, výrazná a ideálně by měla obsahovat reálnou nevyhnutelnost. To znamená nějakou „motivaci“ k tomu, aby příjemce klikl. Od slevy, přes bonus, výhodu, prvenství, přednost… cokoli hodnotného, co příjemce získá, když klikne a dokončí to, k čemu ho vyzýváte.
Výzva k akci je zpravidla reprezentovaná v e-mailu textovým odkazem, tlačítkem nebo obrázkem s proklikem. Pokud zvolíte textový odkaz vyhněte se odkazu na slovu „zde“. Namísto: „Více o tomto produktu se dozvíte ZDE“, kde „ZDE“ je to nejkratší slovo, je lepší odkaz udělat z celého slovního spojení a odkaz naformulovat jako: „Zjistěte více o tomto produktu“. Takový textový odkaz bude lépe vidět, více přitáhne pozornost a máte větší šanci, že příjemce klikne.
Pokud se rozhodnete pro tlačítko, použijte kontrastní barvu, aby bylo tlačítko dobře vidět, udělejte ho dostatečně velké a nechte kolem něj dostatek volného místa, aby bylo dobře vidět a mezi vším ostatním vyniklo.
Pokud se vám podaří přimět příjemce, aby klikl, máte vyhráno jen napůl. Nyní je potřeba, aby „svou práci“ udělala přistávací stránka, kam příjemce pomocí výzvy k akci odkážete.
Jak vyladit přistávací stránku, aby prodávala?
Pokud jste se dostali až sem, a příjemce vašeho e-mailu klikl na odkaz nebo tlačítko, je to skvělý výsledek, ale ještě ne „produkt“.
Výsledkem každého mailingu (jeho produktem) je dosažení cíle, který jste si před odesláním vytyčili.
Tohoto cíle dosáhne příjemce zpravidla až na stránce, na kterou ho nasměrujete. Této stránce se zpravidla říká „přistávací stránka“. Jedná se o běžnou stránku na vašem webu. Pojmenování přistávací získala proto, protože na ni po prokliku „přistane“ příjemce vašeho e-mailu. I zde si návštěvník, tedy příjemce vašeho e-mailu, položí několik otázek. I zde musíte mít tyto otázky na paměti, když tuto stránku a obsah na ni tvoříte. Jaké otázky to jsou?
6. Jsem na správném místě?
Když příjemce vašeho e-mailu vstoupí na stránku, na kterou ho z e-mailu posíláte, měl by okamžitě vědět, že je na správném místě. Neměl by ani na vteřinu začít přemýšlet, kde že se to ocitnul a zda je tam, kde má být.
Abyste tohoto efektivně docílili, je potřeba sladit e-mail a přistávací stránku. Ideálně pokud budou obsahovat stejné obrázky, budou mít tlačítka ve stejné barvě, budou obsahovat stejný typ písma nebo alespoň velmi podobný, bude mít písmo ve stejné barvě apod.
Čím více si budou e-mail a přistávací stránka podobné, tím méně překvapení pro příjemce vašeho e-mailu na přistávací stránce připravíte.
Váš e-mail a přistávací stránka by měli být jako zrcadlo.
7. Proč bych měl zůstat?
Podobně, jako musíte přesvědčit příjemce vaše e-mailu, aby váš e-mail otevřel, přečetl a klikl na odkaz, i zde, na přistávací stránce, musíte přesvědčit příjemce, aby zůstal. Jak toho dosáhnout?
- Stránka musí být přehledná a jednoduchá.
- Hlavní nadpis nebo titulek by měl obsahovat naši unikátní prodejní nabídku.
- Stránka by měla obsahovat popis produktu nebo služby se zaměřením více na užitky a přínosy než samotné funkce a technické detaily.
- Na stránce by se měly objevit reference, počet zákazníků, kteří již produkt nebo službu koupili anebo cokoli dalšího, co vám pomůže zvýšit důvěryhodnost vaší nabídky.
8. Chci to. Co mám udělat?
Pokud úvod vaší přistávací stránky přesvědčil příjemce, aby zůstal, cílem všeho ostatního je vzbudit touhu, vyvolat chtění. Pokud se vám to povedlo, zbývá už jen jeden poslední krok. Krok velmi důležitý, a to je opět výzva akci.
To uděláte pomocí poptávkového formuláře s tlačítkem, objednávkovým formulářem nebo registračním formulářem s tlačítkem, tlačítkem pro zakoupení apod. Pokud na stránce výzvy k akci úplně chybí, všechno předtím, jste dělali zbytečně. Musíte to příjemci vašeho e-mailu, který došel až sem maximálně zjednodušit. „Neobtěžujte ho“ zbytečnými položkami, rozsáhlým menu, dalšími nabídkami, bannery apod.
Nechte ho dokončit to, proč na tuto stránku přišel.
S počtem výzev k akci to nepřežeňte, bohatě si vystačíte se dvěmi výzvami k akci na stránce.
... závěrem
Pokud se vám podařilo příjemce vašeho e-mailu úspěšně provést všemi kroky, gratulujeme. Pokud se vám příjemce v nějakém kroku ztrácí, podívejte se na něj a upravte ho tak, aby příjemce automaticky posouval do dalšího kroku. Pokud si nejste jisti, jak toto vše použít a implementovat, ozvěte se nám, rádi vám s tím pomůžeme.
Pokud se vám článek líbil, nechte nám komentář. Milujeme komentáře!
Držím vám palce!
Jan Spáčil
MOHLO BY VÁS TAKY ZAJÍMAT:
Propojte Quandu a stovky dalších aplikací
nebo
Jak oříznout obrázek na požadovanou velikost
"Vyzkoušejte Quandu na 14 dnů zdarma až s 200 kontakty."