10 tipů pro tvorbu e-booku, které vám pomohou získat nové kontakty do databáze

Quanda koktejl

10 tipů pro tvorbu e-booku, které vám pomohou získat nové kontakty do databáze

S příchodem pravidel GDPR se pro některé z nás stávající databáze kontaktů otřásly v základech. Každý schopný marketér hledá cesty, jak a kde oslovit svoji cílovou skupinu a následně získávat to nejcennější, co firma má, a to jsou kontakty, na které může následně komunikovat.

  • Zdeňka Škochová
  • Autor

  • Zdeňka Škochová

V on-line světě existují pouze 3 klíčové faktory, které ovlivní, kolik nových kontaktů získáte. Jedním z nich je hodnota („věc“, obsah), kterou nabídnete za získaný kontakt. Podíváme se na to, jak připravit skvělý e-book, kterému nikdo neodolá, a vy si tak zajistíte přísun nových kontaktů.

Hned na startu se můžete vyhnout začátečnickým chybám, které zmaří vaši snahu a váš čas. Už váš první e-book se může stát magnetem na nové potenciální zákazníky. Nepropásněte svoji šanci a začněte pěkně od začátku a správně.

1. Ujasněte si, proč e-book píšete

Může se to zdát jako jasná věc, ale je to první zásadní krok. Pomocí vašeho e-booku chcete rozšířit svůj mailing list, a mít tak možnost komunikovat na potenciální zákazníky. To je ale výsledek, kterému musí předcházet vaše uvědomění, že toho dosáhnete pouze v tom případě, že váš e-book bude dostatečně užitečný a lákavý. Jak toho dosáhnete? Je potřeba vědět a nebýt pouze ve stavu „myslím si, že vím“. Musíte vědět, jaké je to žhavé téma, které vaše cílová skupina řeší.

2. Zjistěte, jaké téma je ten správný trhák

Abyste věděli, udělejte si krátký průzkum vaší cílové skupiny. Můžete si jej pohodlně a rychle připravit přímo v Quandě. Pokud nevíte jak na to, inspirovat se můžete v článku 6 kroků, jak vytvořit dotazník. Dalším zdrojem mohou být informace, co nejvíce řeší vaše zákaznická podpora či vaši obchodníci. Anebo využijte data z nástroje Google Analytic, které články jsou nejnavštěvovanější, a tato témata ještě více rozpracujte do e-booku. Využít můžete i analýzu klíčových slov, kde zjistíte, která klíčová slova z vašeho oboru jsou často vyhledávaná a vy k nim na vašem webu dosud nemáte odpovídající obsah. Mrkněte na odborné diskuze a na sociální sítě, jaké jsou nejčastější otázky a témata, která se zde řeší.

TIP: Pokud vám vyjde více žhavých témat a potřebujete zjistit, které zvolit, pošlete je na stávající databázi kontaktů, ať určí svoje preference. Nebo udělejte anketu na sociálních sítích.

3. Vezměte svůj diář a naplánujte si, kdy se budete psaní svého e-booku věnovat

Už vše výše uvedené vás stálo nějaký čas a to hlavní teprve přijde. Kus práce máte za sebou, máte účel, máte hlavní téma, byla by škoda, aby se skutečná realizace rozplynula ve vašich ostatních každodenních cyklech a operativě. Reálně se podívejte na to, kolik času týdně můžete psaní e-booku věnovat a rezervujte si jej.

4. Připravte neodolatelný název

Na zachycení pozornosti máte na internetu opravdu málo času – v průměru jsou to 4 vteřiny, ve kterých se čtenář rozhodne, zda váš odkaz rozklikne či ne. Tuto šanci nepromarněte. Tipů, jak napsat správný titulek, najdete na internetu hodně. Napište si několik názvů a dejte je přečíst kolegům, zjistěte, který nejvíce rezonuje, a ten vyberte. Nezapomeňte, že název musí korespondovat s obsahem vašeho e-booku. Sebeúdernější a nápaditější titulek, který je mimo téma, způsobí více zklamání než nadšení a vy promarníte svou šanci. Netrapte se, pokud máte napsanou již půlku e-booku a nápad na název nikde. Není podmínkou, že názvem musíte začít. Pokud potřebujete, dejte mu čas na uzrání.

5. Napište e-book

Připravte si strukturu a osnovu. Mějte jasno v tom, že na začátku je potřeba čtenáře zlákat a navnadit k dalšímu čtení a v tomto stavu jej udržovat i po celou dobu. Můžete zmínit to, co mu může způsobit neznalost informací, které v e-booku rozkrýváte, a předložit dalších x důvodů, proč je pro něj obsah důležitý a jak mu ulehčí život. E-book dobře strukturalizujte, a zajistěte tak rychlou orientaci. Čtenáři jsou pohodlní, nechtějí luštit a domnívat se, co jste tím chtěli říct. V jednoduchosti a přehlednosti je síla. Nezapomeňte na tipy, příklady z praxe, praktická cvičení. Vtáhněte čtenáře do akce a pokuste se, ať s přečtením posledního řádku a dokončením závěrečného cvičení pocítí, že se zlepšil a je ve znalostech o kus dál.

6. Nechte si svoje texty vyladit

Když začínáte s psaním, nemusíte si v tom být úplně jistí a možná byste uvítali, pokud vaše texty dostane do ruky nestranná osoba, která to s psaním umí. Nestyďte se za to a přenechte svoje první kousky copyeditorům, kteří srovnají vaše texty „do latě“. Pokud jsou dobří, pracují s klíčovými slovy, doporučí prolinkování v rámci vašeho webu a dodají vašim textům správný drive. Rozhodně nepusťte svoje dílo do světa bez jazykových korektur. Je ostuda, když čtenáři najdou ve vašem e-booku chyby.

7. Zviditelněte e-book přitažlivou grafikou

Dobře strukturalizovaný text je zdravým základem pro jeho grafické zpracování. Název e-booku a zpracování titulní strany rozhodují o tom, zda zachytíte čtenářovu pozornost. Když se vám toto podaří, nezklamte čtenáře tím, že vnitřní stránky budou nebarevné, nudné, bez obrázků, infografiky. Stáhněte si několik e-booků a porovnejte si sami pro sebe, co vás baví a kde se těšíte na další stránku. Pokud si nejste jistí, zadejte tuto část profesionálům, kteří se zpracováním grafiky pracují každý den.

8. Nezapomeňte na reference a zhodnocení autority z oboru

Využijte zhodnocení vašeho e-booku autoritou z oboru. Reference od autority napomůže důvěryhodnosti tohoto média. Ještě před tím, než e-book zveřejníte, umožněte pár lidem ze svého okolí být mezi prvními, kteří e-book dostanou, a požádejte je o zpětnou vazbu, kterou následně zveřejníte při propagaci e-booku. Můžete jim jako výměnu nabídnout i zpětný odkaz, který vložíte do názvu jejich firmy v rámci reference. Pokud jste již dosáhli zajímavého počtu stažení e-booku, doplňte jej jako důkaz kvality a hodnoty při propagaci e-booku.

9. Zajistěte e-booku dostatečné promo

Najděte místa, kde se pohybuje vaše cílové publikum, a dostaňte na ně svůj e-book, anebo odkaz na něj. Propagujte e-book e-mailem, na sociálních sítích, na vlastním webu anebo webu, který publikuje zdarma e-booky ke stažení. Získejte si oborového influencera.
Připravte webový formulář, který čtenáře neodradí a kde pohodlně vyplní svoji e-mailovou adresu. Nevynechte dobrou výzvu k akci.

TIP: Nezapomeňte, že stažení e-booku vás neopravňuje k následné komunikaci. Proto do formuláře přidejte pole, kde můžete získat souhlas se zasíláním inspirace a novinek z vašeho oboru.

10. Dejte možnost svým čtenářům váš e-book sdílet

Co více si můžete přát, než aby byl váš e-book natolik dobrý, že se bude i přirozeně šířit. Myslete na to, ať je sdílení pro čtenáře co nejsnazší.

 

Zdeňka Škochová

PROSPECTEA Česká republika, s.r.o.