Deepfakes dokazují, jak si s námi umělá inteligence zahrává

Quanda koktejl

Deepfakes dokazují, jak si s námi umělá inteligence zahrává

Falešné zprávy a upravené fotky jsou běžnou realitou, s níž jsme se zřejmě setkali už všichni. Díky pokročilým technologiím nad nimi ale vítězí nový fenomén s názvem deepfake.

  • Denisa Kmeťová
  • Autor

  • Denisa Kmeťová

Poznali byste na první zhlédnutí, že jde o podvrh?

Legendární video s falešným projevem Baracka Obamy. 

Seznamte se s deepfakes neboli zfalšovanými videi

Na sociálních sítích zažívají boom a v loňském roce se během sedmi měsíců jejich počet na internetu zdvojnásobil – seznamte se s deepfakes neboli zfalšovanými videi. Možná jste si dosud mysleli, že vyměnit obličej osob natočených na videu je práce pro technického génia. O to víc budete překvapeni, jak snadno to zvládne i průměrně zdatný uživatel. Stačí použít běžně dostupný software, který pracuje s umělou inteligencí. Pomocí neuronové sítě si zmapuje vaši podobu i vaše výrazy, informace zpracuje a na jejich základě dokáže vytvořit vaši „živou“ napodobeninu.

Jako jedny z prvních tento technologický pokrok na vlastní kůži zakusily celebrity. Doslova v astronomických počtech se začaly objevovat v pornosnímcích a provozovatelé serverů pro dospělé zažívají žně. Fakt, že tváře hvězd chytrý software jen „domontuje“ k tělům anonymních pornohereček, návštěvníkům lechtivých stránek nijak nevadí.

Dnes už dokonce vkládají osobám na videu do úst slova

S úpravou obrazu se ale videa deepfake nespokojily. Jejich možnosti se nadále rozšiřují – dnes už dokonce vkládají osobám na videu do úst slova, která nikdy nezazněla, a to se zcela věrohodnou intonací hlasu i mimikou obličeje. A tady už odborníci varovně vztyčují prst. Vidí totiž reálnou hrozbu, jak lze deepfakes využít k šíření dezinformací. Známé marketingové pravidlo říká, „obrázek je víc než text“, a platí i zde. Videozáznamům lidé přirozeně věří víc než psaným zprávám a na rozdíl od fake news si jejich pravost zřídkakdy ověřují.

 

Pokud se vám článek líbil, nechte nám komentář. Milujeme komentáře!

Držím vám palce!
Denisa Kmeťová

 

Mohlo by vás taky zajímat:

Jak napsat předmět emailu. Detailní průvodce, který nebudete chtít, aby četla vaše konkurence.

nebo

Jak na newsletter aneb tři klíče k úspěchu